Google | Youtube | Al-Ahkam | IslamGRID | Islamic Research Foundation | Palestinkini | Dunia Muslim | Ilmu Sunnah |

Feb 24, 2012

Bicara Iman


Hati oh hati , dengar kejap .
Iman nak cakap something .
Kalau iman tak cakap sekarang , nanti takut hati dah pergi jauh dari iman .
Masa tu , mungkin iman dah tak dapat nak tegur hati lagi .



Bismillahirrahmanirrahim .

Sebenarnya 2 3 menjak ni iman tengok , hati dah makin jauh dari ALLAH .
Kalau dulu iman tengok , setiap kali hati buat ibadat , dengar nasihat ,
hati akan relate dengan ALLAH dan cepat2 muhasabah .
Hati jangan ingat iman tuduh hati , akal pun sependapat dengan iman .
Hati tak ingat ke dulu kita sahabat yang akrab ,
kat mana ada iman , kat situ jugak lah hati dan akal ada sekali .

Tapi sekarang ni , nampaknya bila hati dah mula berkawan dengan nafsu ,
hati dah macam tak nak kawan dengan kami .
Bila nafsu suruh buat something , hati terus je ikut dan tak tanya pendapat kami pun .
Sedih kami bila hati buat macam ni . Kenapa hati boleh berubah secepat ni ?
Kenapa sejak hati kawan dengan nafsu ,
hati berani langgar prinsip2 kecintaan hati pada ALLAH ?

Hati , sebelum hati pergi jauh dari iman , iman nak mintak tolong sangat2 hati ,
please change yourself .
Kembali jadi hati yang dulu , yang sangat cinta pada ALLAH dan Rasulullah .
Yang pegang kuat pada prinsip ,
" there is no space in me except my Rabb , my Prophet , my parents , my ummah and my excellence "
Mintak tolong sangat pada hati , taubatlah sebelum akal dah tak peduli ,
sebelum nafsu jadi makin kuat , sebelum iman makin lemah
dan sebelum ALLAH tarik nyawa jasad yang menempatkan hati ...

~ End ~

Merenung sejenak kisah semalam yang berlalu pergi
terkadang membawa emosi jauh dari dasar sekeping hati .

Iman itu yazid wa yankus .
Ada naik ada turunnya .
Saling menguatkan . Saling mengingatkan .
Peringatan buat diriku yang lupa .


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star