May 30, 2012

Green Eyes

Salamullahi 'alaikum . 

Musim cuti semester memunculkan diri buat kesekian kalinya , 
yang dinantikan oleh semua .

Back to da topic . Green-eyes .
(dalam essay bole guna )
Green-eyes di sini bukanlah bermaksud mata hijau .
Ia sinonim dengan jealous atau dlm bahasa melayunya cemburu .

Saya telah/sedang menghadapi masalah .
Masalahnya saya slalu tertanya-tanya ,
 kenapa ada kalanya saya tidak gembira dengan kegembiraan orang di sekeliling saya ?
Kenapa mesti dia ?
dan kenapa bukan saya ?
Kenapa ?

Kerana saya bukan dia dan dia bukan saya .
Masih ada lagi kenapa ?
Sebab Allah Maha Bijaksana telah mengaturkan takdir kita berbeza .
Saya istimewa . Dia istimewa .

Tenangkan diri dengan qanaah
sentiasa berasa cukup dengan apa yang diperoleh . 
Bila hati sentiasa berasa cukup dan berpuas hati dengan apa yang dimiliki , 
ia akan mengusir segala anasir negatif dari dalam diri . 
Manusia memang susah untuk berpuas hati dengan apa yang mereka ada . 
Dapat sikit , nak lebih . Bila da dapat lebih , nak lebih lagi . 
Tup tup , hilang semua sekali baru sedar berharganya yang sedikit itu .
Syukur Mizah, syukur !

Sangat susah untuk mengawal cemburu . 
Apatah lagi cemburu yang bersandarkan nafsu .
Kerana ada kalanya cemburu terdetik di kalbu di saat ia sama sekali tidak perlu !
Usirlah ia agar tidak terus terganggu .

If things happened according to your wish ,then youre lucky .
But if they did not ,youre very lucky
because they're happening according to Allah's wish .


A huge appreciation to Kak Ihah for her kindness giving me that precious book !
Im lovin it :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star