Google | Youtube | Al-Ahkam | IslamGRID | Islamic Research Foundation | Palestinkini | Dunia Muslim | Ilmu Sunnah |

Sep 13, 2012

I'm MUSLIMAH & I'm NOT cheating in exams

Bismillah . 


"Ingat kat akhirat nanti diorang tak kena tanya ke ?"

Menyinga rakan saya yang sorang ni .
Saya sengih . Sungguh tak sangka , rupa-rupanya hati kita sama kawan !

"Biarkan diorang . Kita buat jelah apa yang kita mampu . Kita jaga keberkatan .."

Sungguh, lontaran kata itu hanya untuk memujuk hati , memujuk diri sendiri tatkala tiada jawapan yang terlintas di minda untuk ditransfer ke kertas jawapan !
Bermula lah aktiviti menggoreng, memanggang etc etc 

'Huhh , banyak lagi blank kat kertas jawapan !' 

Keluhan sahabat saya yang sememangnya pandai itu mengukir senyuman saya .
Jika dia pun begitu , apatah lagi saya ?

Frust kan bila orang2 yang ditarbiyah juga melakukan perkara sebegini .
Mungkin kefahaman tentang tarbiyahnya itu belum sampai
 untuk menjernihkan kelakuan mereka . 
Andai mereka faham dan sedar , mereka tidak akan sesekali melakukannya .
Peh Pehh.
Mungkin di luar kesedaran kita , 
high expectation pada seseorang bergelar daie itu ada pada kita 
even kita sendiri yang kata ;
'daie tu bukan malaikat'.
Sebab kadang2 kita lupa kita manusia . Manusia yang sering terlupa .

Di saat terdesak mengharapkan pertolongan yang langsung tiada tanda , 
di saat hati mengharapkan bantuan yang tidak kunjung tiba ,
ketika itu , awaslah wahai manusia .

Sungguh , hanya ujian yang sekecil ujian di medan pembelajaran sudah ramai yang hampir hilang arah terhadap pergantungan-Nya . Memanglah nampak benda tu kecik je kan , tapi dari batu yang kecil tulah akan menghasilkan gunung yang besar , kan ?

Seorang ustaz pernah 'syarah' time I'dadi dulu , 
"kalau kita semua ni takutkan Allah , kita tak perlukan pengawas peperiksaan pun sebenarnya... "

Kita buat kerja kita dan selebihnya serahkan pada Dia . 
Give everything to Him .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star