Google | Youtube | Al-Ahkam | IslamGRID | Islamic Research Foundation | Palestinkini | Dunia Muslim | Ilmu Sunnah |

Dec 20, 2012

Solat , jangan ambil mudah !


Tatkala azan berkumandang ....

" Uhh , kejap lagi lah , Asar lambat lagi .. "

" Bukan senang nak tunggu dia ni online , chatting lu kejap .."

" Live ni ! Mana boleh miss , tunggu iklan la .. "

Anda pernah mengalami situasi2 di atas atau yang seangkatan dengannya ?
Well , nak tahu tak , sebenarnya ada cerita kalau kita lewatkan solat kita .
Kalau puasa , amalan kita direct kepada-Nya ,
tapi kalau solat , ada posmen yang bertugas untuk hantar amalan kita kepada-Nya .

Kisahnya ..?

Setiap seorang daripada kita ada malaikat yang akan hantar amalan solat kita kepada Allah .

Untuk membolehkan amalan kita tu sampai ke destinasinya mestilah melalui tol-tol di setiap lapisan langit di mana setiap penjaga tol terdiri daripada kroni malaikat jugak .

Kalau solat pada awal waktu ,
tol nya FREE .
NO sekatan tol . NO 'jam'2 .
Malaikat dengan mudah sampaikan amalan kita tu kepada Allah untuk dinilai .

Kalau solat di akhir waktu pun tol FREE jugak , 
But wait ! Ada sekatan , sekatannya pun masya-Allah !

Di langit pertama ,
penjaga tol marahkan posmen kita kenapa lewat pos kan amalan kita .
Merayu-rayu si posmen , minta diberi laluan .
Meskipun begitu , penjaga tol langsung tak kisah
 lalu dicampakkan amalan lewat solat tadi di bumi .
 *Dushhh !
Maka jatuh berderai .

Dikutip semula oleh malaikat posmen kita tadi tu , 
satu persatu dikutip sambil terus merayu untuk ke lapisan langit kedua .

Di langit kedua , samalah juga .
Bebelan berterusan kerana lewat hantar amalan .
Rayuan si posmen tidak dipedulinya .
Lalu dilemparkan amalan lewat solat kita tadi buat kali kedua .
Jatuh berderai lagi ...

Satu persatu amalan kita dikutip lgi , dirayu lagi untuk diserahkan kepada Allah .

Di langit ketiga pula ?

Uhhh , kena 'basuh' lagi malaikat posmen kita , si penjaga amanah .
" Kenapa lewat hantar amalan ?!"
Sepi . Tiada kompromi .

Terus dibaling amalan kita dan berderailah ia buat kesekian kalinya .
Jatuh berderai tiada nilai .

Dan selepas itu apa ?
Si posmen mengutip kembali dan merayu lagi ?

No !
Tiada lagi kutipan , tiada lagi rayuan .

Maka , sampailah amalan kita kepada Allah , 
seolah-olah kita tak solat , kerana amalan itu sudah tidak ada nilainya lagi .

Bersediakah wahai diri ?
Menerima pembalasan daripada Rabbi ?
Tak di dunia , di akhirat menanti dan itu pasti !

Hilang duit , hati risau .
Cinta tak berbalas , hati hiba .
Exam tak skor , hati gundah gulana .
Ujian bertimpa-timpa .

Berbaloi ke kita buat amalan selama ni ,
tapi tak sampai ?
Dah lah tak sampai , tak berniai pulak .
Tak cukup dengan tu , azab menanti kat sana nanti .



Astaghfirullah ! Astaghfirullah !! Astaghfirullah !!!

AllahuRabbi , ampunkan kami .
Kami lalai , kami lupa , kami alpa .
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang .
Tetapkan hati-hati kami untuk segera menyahut panggilan-Mu .

Solat tu tiang agama .
Jangan ambil mudah , aci main pandang sipi sipi je .
Bagaimana sesuatu yang lebih besar akan megah berdiri 
jika tiang yang menyokongnya rapuh , retak menanti hari ?
* ini pun belum masuk bab solat berjemaah , panjang pulak kena syarah nanti :)

Kalau anda semua berpeluang ke Tanah Suci Makkah or negara2 arab (UAE)
Dubai ke Abu Dhabi ke Qatar ke tak kisah lah ,
anda akan saksikan macam mana secara auto muslim kat sana tak kira lah tengah buat apa , bila azan berkumandang , depa akan tinggal macam tu ja benda yang depa duk buat .
Yang tengah duk bukak kedai tu tinggal kedai macam tu je ha ,
tak ada pulak kes curi .
Teka , kenapa ? *keningkening*

* Renung diri , islah nafsi *

# baca blog orang ni dah solat ke belum ?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star