Jan 21, 2014

7 Hari :)

In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful.
Assalamualaikum :)

Sungguh orang kata,
Persamaan tu menambahkan keserasian,
perbezaan tu untuk saling melengkapkan.

Kisahnya ;

Kami banyak persamaan.
Sama-sama anak sulung, lima beradik.
Sama-sama halaqah Ustaz Zaidi dulu.
Sama-sama sukaminatcinta Bahasa Arab.
Sama-sama allergic ngan angka.
Ohh, tak jugak, spesifiknya angka-angka yang memerlukan proses pengiraan.
Birthday pun bulan sama.
Janewary gitu !
And every year kalau birthday tu confirmlah hari yang sama
sebab bezanya cuma 7 hari.



The '7 hari' bukanlah macam tittle novel '7 Hari Mencintaimu' yang diminati ramai tu.
This 7 hari , the time taken for me to payback her birthday wish XD
And Im done with that for this year.
Coming up next, 2015, in shaa Allah !

*Flashback*
2009.
First time berkenalan dengan seorang Amirah binti Hakim,
aku jadi agak awkward.
Sebab ?
Well, dia budak dari sekolah background agama *ramai je yang lain pun*,
Bahasa Arab memang dah dilazimi dari awal.
Masa mula kenal dia, dari awal memang jaga ikhtilat.
Tak macam aku, sosial takkira tempat.
Al-Quran, dia dah hafal juzuk 30 sekali ngan beberapa surah2 lain
 termasuk awal Al-Baqarah.
Aku ni ? Juzuk Amma je yang lekat sebab duludulu pun selalu ponteng Kelas KAFA.
*jangantiruaksitersebut*

She taught me sooo many great things.
She was the one yang support aku untuk rajin menghafaz n murajaah.
Dia bina semangat untuk aku rajin 
walaupun hakikatnya dia sendiri pun tak berapa nak rajin.
Hehehe ^^"
Kami bersaing secara sihat.
Kalau masa kelas tasmik zaman duk halaqah Ustaz Zaidi dulu tu, 
memang compete jugak.
Kalau Mirah tasmik dua, aku pun akan tasmik dua jugak.
Tapi, kadang-kadang tu ada jugak sampai dua2 orang sekali tak tasmik.
Pastu sama-sama kena denda dengan ustaz. Haru !

Actually, dari form 1 sampai form 2 tak ada lah aku rapat sangat dengan dia.
Just bila masuk form 3 jadi rapat. Sebab dia deskmate aku.
Kanan aku Ummi, kiri aku Mirah
Aku tersepit di tengah-tengah sepasang ukhti ideal ni.
Then, masa pindah Pelagat pun we're dormmate ; 2-1, the master of Modoges. Hahaha.
Dah macam bunyi Madagascar pulak  :)






Antara 21 orang akhowat Qatrunnada,
 Mirah was the one yang paling tinggi rating dia jejak rumah aku.
*Oppss, Mek Long dikecualikan sama sekali dalam kes ini*
Even masa dia dah pindah IQT pun still boleh balik rumah aku.
Bila pulak giliran aku jejak rumah dia agaknya ?  o.O

I could still remember the moment kiteorang pergi ambik result PMR sama-sama.
Mirah naik bus dari Kajang turun kat KT then mama pick up kat stesen
 and we went to Besut together.
Masa tu tak pernah terfikir pun dia nak pindah. 
Sebab dia antara orang-orang yang tak mention pun pasal pindah-pindah ni.
Tak macam aku yang memang dah ada beginning untuk move.
Alih-alih, dia pindah n aku stay.
Manusia hanya mampu merancang dengan cita,
tapi Allah merancang dengan penuh cinta.

Hari-hari permulaan di form 4 sangat sunyi tanpa dia.
Teringat balik zaman form 3, kalau kelas Math period last sekali,
jarum jam tak sampai 4.30 dia dah siap kemas barang, siap galas beg lagi dah.
And kalau orang lain taknak balik lagi, sibuk siapkan latihan yang Teacher Yana bagi,
confirm dia tak kisah balik dorm sendiri.
Sebab tu jugaklah dia refuse untuk ambik Add Math awal2 lagi.

Dua subjek yang setiap kali aku belajar, aku akan teringat dia.
Math and Bahasa Arab.
Subjek yang dia paling anti n yang paling dia suka.

Dia sahabat yang sangat menjaga aku, luaran dan dalaman terutamanya.
Sangat menjaga kesejahteraan hati supaya sentiasa berada di zon selamat dan sihat walafiat.

Thank you so much for being you sepanjang perkenalan kita.

Eid Miilad Assaiedah ya Amirah.
Welcome to our Qatrunnada's sweet 18 :)

Aku doakan semoga sentiasa berada di bawah naungan dan rahmat Allah
setiap saat, di setiap helaan nafasmu hingga ke akhir hayat,
disirami kebahagiaan dan kejayaan di dunia dan akhirat.
Moga terselit rasa tenang dan bahagia.
Apa yang mampu ku titipkan hanyalah penghargaan daripada hati kecil yang tak seberapa dengan harapan semoga kebahagiaan hatimu berganda.
Semoga Allah sentiasa memberkati kehidupanmu dan meredhai ukhuwah kita.

Ameen. Ameen. Ameen, Ya Rabb.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star