Google | Youtube | Al-Ahkam | IslamGRID | Islamic Research Foundation | Palestinkini | Dunia Muslim | Ilmu Sunnah |

Oct 19, 2014

Gadis Nihon di Bumi Maghribi

BismiLlah.


" Shinua ! "

Sekumpulan syabab Morocco melaung.
Jiran mungkin. Atau rakan sejami'ah cuma aku yang tak perasan.

" Shinua...! "

Shinua lagi ?

Ahh, abaikan.
Sesekali boleh lah kalau nak betulkan.

Dah jadi rutin pelajar Malaysia di sini semua digelar shinua.
(dalam Bahasa Perancis = cina )
Pantang nampak muka Asia, shinua lah jawabnya.


Budaya yang sangat berbeza di sini.
Kuliah start pukul 8.30 pagi, tapi pukul 10 kedai-kedai di jalan belum pasti beroperasi.
Makanya, sarapan pagi harus disiapkan atas kudrat diri sendiri.


Terfikir,
kenapa kedai-kedai orang cina di Malaysia hampir kesemuanya mula berniaga pada awal pagi ?
Sedang di sini jauh panggang dari api.
Pehhhh. *kes lapar punya pasal*


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Lain pula kisahnya dengan kisah si pakcik teksi.
Bila dijawab dari Malaysia, terus dipuji-puji.

Katanya ,
" Malisie ahsanu nnas "

" Orang Morocco harus contohi orang Malaysia !"

Jeda.

Terbaik kah kita ?

Wahai pakcik teksi,
ingin saja ku pulangkan pujian itu kembali.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

[Oudaya, Rabat ]


'Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak.'

Eh eh,
jangan jadi 'kacang yang lupakan kulit' !


Sebenarnya,
ada situasi harus dikekalkan jati diri dan tradisi.
Dan ada situasi harus diperbaiki kelemahan diri.


" Erm,
aku rasa, aku nak jadi gadis Nihon di bumi Maghribi, ok tak ? "


Shinua taknak, kalau bagi onni korean macam over sangat.
Nihon pun jadilah.

" Kenapa Jepun ? "

" Kadang tu, negara bukan islam lebih islam daripada negara islam.
Dan aku kira, masyarakat Jepun sangat tepati waktu dan janji, kebersihan dijaga rapi. 
Andai sahaja mereka negara Islam, tentu mereka akan lebih hebat dari sekarang dengan izin Allah "


Tapi,
tunggu dulu.

ada lagi yang lebih hebat.


Iaitu orang-orang mukmin yang menjaga waktunya.


' Demi masa.
Sungguh manusia itu dalam kerugian.
Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan
serta berpesan-pesan dengan kebenaran
dan berpesan-pedan dengan kesabaran. '
[ Al-'asr : 1-3 ]






Mohammedia,
191014
23:47


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star