Apr 15, 2014

Stay this way

In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful.
Assalamualaikum :)

Late update.
Almost a month since the SPM result was announce.
Ha, memang sudahku nantikan saat ini, tunggu reda dulu baru boleh story panjangpanjang. 

Manisnya satu route tu bila kita ada jatuh bangun.
Bila jatuh kita akan berusaha untuk bangun. Bila bangun semula kita tahu yang kita pernah jatuh, dan kita akan belajar untuk tak jatuh di tempat yang sama atas sebab yang sama.

Kalau ditanya, apa perasaan aku pada saat dan ketika Ust Pa announce nama aku, 
jawapan aku, lega.
Sebab penantian berakhir di situ.
Masa tu ambik result kat atas pentas tu pun still tak nampak result penuh, 
apa yang aku fikir masa tu just nak turun stage secepat mungkin, haha.
Bila dah selamat sampai sit barulah mata mula fokuskan result.
Lama jugak ambik masa nak hadam slip tu. Rasa nak telan terus pun ada.
Kalau tanya perasaan aku masa tu,
 adalah macam botol air yang terhempas ke lantai,
Pap ! Tergolek-golek, berkocak siap air kat dalam tu, 
tapi tak pecah n air pun still boleh diminum lagi tidak memudaratkan.
Macam tulah lebih kurang, haha.

Result aku ?
Tak straight, tapi tidaklah sampai 'macam ular kena palu'.

'ala kulli hal Alhamdulillah :)

Aku cuba biasakan diri bagi jawapan untuk mereka yg bertanya tentang result aku dengan tak menggunakan perkataan 'je' kat belakang.
Sebab, banyak manapun huruf A yang tertera or tak ada langsung,
itu rezeki yang Allah bagi, kan ?

Maka, bermula dari saat dan ketika itulah, 
manusia-manusia dah start convert depa punya soalan dari

"target SPM dapat berapa ?"
I
I
I
V
"nak sambung apa lepas ni ?"

Fine. Ritual lepasan SPM tak lari ke mana.
Masa tu dah berkepul-kepul awan pop up dalam fikiran *eceh!

When I finally decided nak sambung Islamic fields,
makcik, mak saudara, pak cik, ayah ngah, che ngah, mak su semua dah tercengang.
Tu tak campur lagi dengan member-member.
Tapi mama abah cool je,
cikgu2 semua memang dah jangka.

Yelah, dah 5 tahun bernafas dalam dunia sains.
Berguling dengan
Physics, Chemistry, Biology, jangan tak tahu.
Ohh, and most of all Add Math !

And tuptup dengan senang hati tanpa gundah gulana aku declare nak sambung bidang agama pulak ka ?
Asal lepas PMR dulu tak tukar aliran dari awal?
*mungkin sesetengah orang akan fikir camni*

Honestly aku tak menyesal pilih jalan ni walau pada permulaanya decide nak move.
Mungkin certain people will judge rugi kan masa 2 tahun upper form tu
but aku rasa untung.
Walau lepas ni mungkin aku tak sambung bidang2 sains ni but
at least, aku dapat belajar asas Physic,
aku sempat hadam chapter electrochemistry, tau beza soap n detergent apa semua tu.
Menelaah chapter nutrition, chapter paling panjang Biology,
the blood group etcetc.
It worth !

Pilihan aku bukan bergantung sepenuhnya pada result yang aku dapat tu.
Bukan bila aku tak dapat A untuk elektif sains tu aku turn to Islamic Course.
Absolutely NOT.
Actually, start masuk form 5 lagi aku start aim untuk Arabic.
Semakin lama, semakin aku teruja untuk mendalami dan mengkaji Bahasa Al-Quran ni.
Moga Allahpilih. Moga Allah izin.




Kalau nak throwback kisah duludulu,
tersangatlah lain dengan pilihan aku sekarang.
Zaman kecik dulu, abah beli mainan doktor2 tu dengan harapan nak suruh puteri sulung permata intan payung dia jadi doktor *huahua*
(but aku rasa kan mainan lain mana ada jual, mana ada mainan pensyarah ke pramugari ke kan, pistol ada lah, kasi eksyen jadi polis )
Tapi aku ni memang dari kecik tak minat doktor.

My first ambition was architect.
Suka sangat lukis pelan rumah orang.
Kalau ikut pergi raya or kenduri kat rumah kawan abah yang besarbesar tu,
baliknya confirm aku draft pelan rumah depa.
Kalau kat skolah, dalam kelas masa cikgu tak masuk memang melukis pelan lah jawabnya.
Drawing block memang sentiasa dibawa ke manamana.
Kadang tu, request Anwar lukis rumah banglo n aku akan draft pelan.
Tulah tabiat skola rendah aku.
Tapi mama cakap ada bakat untuk architecture sebab hari tu pernah tolong draft pelan parking lot Kompleks Sri Iman siap, hehe.
Ambik architecture tak boleh lari dari Math n Physic. Hmm.

Dan setelah itu, alam sekolah menengah memudarkan cita2 aku tu.
Aku start minat psiko, sains kemanusiaan. Mungkinkah sebab selalu impressed dengan ujian psikologi dan testimony dari bilik kaunseling ?
Kononnya nak kaji tingkah laku manusia, how human think, act and their behavior etcetc.
Dalam masa yang sama aku minat jugak bidang fiqh.
Pulak dah ?
 

Masuk upper form, aku masih minat dengan semua tu tapi minat aku lebih tertumpu pada bidang bahasa.
Bahasa Jiwa Bangsa :)

But, bila ada yang tanya aku,
ambik Bahasa Arab nanti jadi ustazah la kan ?
Mungkin Ya. Mungkin TIDAK.
Pada aku, even at last jadi suri rumah pun tetap memerlukan ilmu. Eh ?
To be honest, aku langsung tak meletakkan target untuk terjun ke bidang pendidikan.
Aku lebih suka fokus pengkajian, penelitian.
Soal profession, fokus masa depan boleh berubah seiring masa.

Tulah.
Tak kira berapa banyak angan-angan tu,
Tak kira berapa helaian diari yang dah aku tulis, 
berapa banyak nukilan dalam blog ni sekali pun.
Tak kira berapa banyak A printed on my slip.
Allah always know whats best, I tell youuuuuuuuuu.

Pesanan penaja;
Plan your dream.
Bukan bermakna bila kita yang angannya nak jadi doktor then tetiba tak dapat,
 life ends there. Tak, OK, believe me.
There must be a good reason why we're not in that path we've been longing for.
Ramai je yang aku jumpa, bertahun dia pasang cita2 nak jadi itu ini, tapi end up jadi lain but still life goes on and they're happy with whats fated.
Survived, in shaa Allah.
Lain orang, lain pembawaanya, kan ?

Wait. Dont get me wrong.
Aku tak maksudkan semua orang. Just some.
Ni bukan nak provoke ke apa, 
if uolls betulbetul aim untuk sesuatu, then u must fight for it.
Untuk kajian kes ni, contohnya dah memang nak sangat ambik medic,
walau result tak memenuhi syarat, boleh cari alternatif lain.
Mungkin masuk matrik dulu or what else ?
Sebab kadang2 kita terpaksa guna laluan yang panjang kalau shortcut tu membahayakan.
 Teruskan ! Jangan berhenti di tengah jalan.

And, jangan putus asa dengan rahmat Allah.
Kat mana pun kita, atas, bawah, kedua-duanya merupakan ujian Allah.
When you failed to satisfy many hearts, reflect on how Allah bring us through life and being tested means that you're lack somewhere in between your relation dengan Allah.
Turning point, aint it ?
Kalau perang perlu senjata, hidup mesti dengan doa. 

BUT , For whom who happened to read through yang masih sekolah , 
masih berjuang mendapatkan slip slip kertas permulaan kehidupan ,
 jangalah bila aku kata whats on the slip does not matters then you take your life for granted , you take your study for granted. Allah kan kata Allah bagi sesuai dengan usaha ?
 Kalau dari mula usaha tak ada , berhentilah berangan angan.
 Ada impian , maka usahakan! 




Brace yourself ! 
Sekarang pun, aku belum tentu dapat terbang merentasi benua
ke negara gerbang Andalusia,
but I believe if its best, Allah akan grant jugak.
In any conditions, we're tested. 

Stop being cliche. 

Rabbi yassir wala tu'assir.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star