Apr 6, 2020

Migrasi Rasa (rentetan Puisi 'Gua')





Soalan itu 
diulangya lagi,

soalnya;

"..seperti apa pengganti
yang kau cari?"







Ku beri jawab,
aku betah sendiri,
sudah terbiasa mandiri,
begini.
Aku tidak perlukan pegganti
sama sekali,
sokongan dan rasa percaya mereka 
padaku sudah memadai.




Ini bukanlah silapku,
bukan juga silap mereka,
bahkan bukan salah sesiapa.
Yang ingin pergi,
dilepaskan sahajalah.
Itu pilihan, 
tiada yang salah.
"Terimalah yang baharu
dan beradaptasi
demi kepentingan sebuah misi
yang bersama kita galasi,"
ujar mereka pada suatu hari.



Akur membenarkan,

beralah.
Ku relakan rasa itu bermigrasi
jauh.
Permusafiran jiwa 
dari banjaran Atlas Tinggi ke ibu kota 
masih sahaja tidak menemui 
titik temunya.


Adakah nyanyian stalagmit 

di lantai gua itu masih terngiang?
Baragkali.
Sehingga sukar sekali menjejak 
deruan enjin kereta api.
Ah, sebegini sibukkah penduduk kota?


Untuk kesekian kali,
hamba ini bukan orang gua, 
kesendirian bukan latarku yang setia,
jauh sekali menjadi manusia kota,
sesak sukmaku dalam riuh pikukya.
Aku hanya orang biasa-biasa,
menumpang teduh  di teratak pinggir pantai 
sempadan dua benua,
seorang insan polos yang punya cita
dan mencintai jalan juangnya!



Semoga migrasi ini lebih bermakna.

Semoga.





(rentetan Puisi 'Gua', 12 April 2015)





Catatan Januari 2016,
Daerah Tenang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star