Dec 31, 2019

2020; Mimpi, Visi dan Transisi

BismiLlah.

Minggu-minggu yang sarat. Menjenguk ke luar jendela, saya melihat matahari sudah mencapah cahayanya, menebar warna alam, transisi waktu dhuha menjadi dhoha' di lembaran terakhir 2019. Sampai juga kita ke titik akhir ini sebelum 2020 menyingkap tirainya. Pernah dahulu berasakan angka 2020 itu masih terlalu jauh, masih lama, tapi lihatlah sekarang, kurang 24 jam lagi berbaki. Entahkan dinanti-nanti, atau dikhuatiri kehadirannya.

Merenung lagi mencari-cari dari mana arah datangnya riuh cicipan sang burung sesama sendiri, tidak kelihatan ia di mana-mana, hanya bunyinya sahaja signifikasi kewujudan. 
Di simpang jalan sana kelihatan beberapa orang siswi mengatur langkah ke kulliyyah sambil memegang tatap nota di tangan, barangkali sedang meredakan debar bakal menduduki ujian akhir semester beberapa detik lagi. Semoga dilapangkan mereka, kesemuanya. 

Mengalih pandangan ke dashboard meja tulis, checklist  dan notis Disember meragut perhatian. Alhamdulillah, hampir kesemuanya ditanda, tinggal dua. Setiap proses ada ansur-ansurnya, itu fundamental yang harus dipegang, namun yang mampu diselesaikan hari ini usah ditangguh ke esok hari, yang boleh diusahakan sekarang kenapa harus ditunda kemudian?  Kata Fahri dalam 'Ayat-Ayat Cinta', "orang yang gagal merancang ialah orang yang merancang untuk gagal." Alhamdulillah lagi.
Merancang sesuatu menjadikan kita lebih jelas tujuan, sekurang-kurangnya. Mengikhtiarkan ke arah sesuatu itu merupakan pilihan masing-masing. Natijahnya, rezeki itu tetap hak mutlak Tuhan. 
Masih segar lagi titip kata Kak Yuli tempoh hari (semoga Kak Yuli baik-baik saja khabarnya!), ".. setiap daripada kita punya kekurangan dan kelebihan masing-masing, tinggal nanti rezeki Tuhan itu yang menentukan keberuntungannya di mana, bagaimana."

Sambil bersyukur, saya sering bertanya sendiri, bagaimana kelak apabila rutinitas ini berakhir? Berapa lama tempoh untuk saya beradaptasi, lagi?

Semakin beranjak masa, semakin banyak pula yang menjadi kebimbangan. Mungkin kerana kita semakin banyak tahu, banyak persoalan, banyak pula justifikasi. Mungkin.
Teringat. Pernah ditanya oleh seseorang tentang visi hidup nun beberapa tahun terkebelakang. Soalnya;

"What is your vision? 
What do you want to do for the sake of this world and your life?"


Pulau Redang, somewhere in 2011, I guess. Captured by Pak N.

Tidak saya beri jawabnya. Waktu itu saya sendiri masih tercari-cari makna sebenar sebuah kehidupan ini. Hamba Allah? Khalifah Allah? Ya, saya tahu itu semua. Setiap kali diceramahkan pun akan membahas seputar isu dan kenyataan yang sama. Pi mai pi mai tang tu jugalah. Tetapi sekarang saya kira saya semakin faham betapa pentingnya yang disoalkan itu. Terima kasih buat yang bertanya.

2019 berakhir, 2020 bermula. Ia masih dalam kerangka proses menuju visi abadi. Di setiap selanya terhimpun untaian demi untaian cita-cita dan impian; yang jelas, yang samar kedua-duanya. Kata Paulo Coelho; 
"You don't need to explain you dreams. They belong to you."

Pastilah kesemua kita punya cita-citanya yang tersendiri, sama ada yang dikhabarkan atau yang disimpan. Cita-cita yang sentiasa ada, tidak pernah terpadam. Impian yang sentiasa subur memekar, belum layu meluruh.
Tempohnya?
Setengah tahun? Satu tahun? Lima tahun? Sepuluh tahun?

Entah. Ada waktunya kita tidak boleh terlalu terikat dengan tempoh masa, kelak akan menjerumuskan kita dengan simptom membanding-bandingkan kemajuan tingkat hidup kita dengan orang. Bekerjalah. Berusahalah. Itu yang lebih utama. 

Rabbi, izinkanlah hamba.
Kau susunlah. Kau berikanlah. Kau permudahkanlah. Kau berkatilah.
Hantarkanlah padaku orang-orang baik yang Kau kasihi untuk membersamai perjalanan ini, kekalkan bersamaku hamba-hambaMu yang beriman,
 yang boleh menegur tindak tanduk dan perkataanku, berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran, yang saling setia memimpin sesama sendiri mengutip bahagian-bahagian dari nikmat dan musibah kehidupan ini dengan jalan ketaatan.

Tetntang cita-citanya, sekarang masih kabur. Tetapi yakinku Kau akan membantu hamba-hambaMu, janjiMu tak termungkir. Tiada yang perkenan segalanya melainkan Engkau. Tiada yang membuka jalan-jalan yang tidak disangka selain Engkau.


Harus lebih mapan dan bersedia untuk berkarya dengan segala rasa yang menerpa beriring waktunya yang terbaik. Tidak mengapa untuk berbuat salah, asalkan jiwa sentiasa punya ruang yang besar untuk merendah diri dan belajar dari setiap khilaf. 
Belajar sayangi diri. Sayangi insan-insan yang membersamai.
Sayang itu abstrak, menyayangi punya banyak cara untuk dimanifestasi. Tidak terhad dengan lisan atau dengan kebersamaan semata.

Terima kasih teruntuk kesemua watak; yang sentiasa di sisi tidak mengira jarak jauh dekat jasad ini, yang memandang bening seorang saya padahal betapa besar lompong diri, masih sudi mendampingi, sungguh jiwa merekalah yang terlebih jelita. Yang baru datang. Yang mendadak renggang. Yang jejaknya hilang, ketahuilah, saya tidak pernah pandai untuk mengungkap kata perpisahan. Tetapi saya akan cuba belajar untuk bawa diri, hanya jika yang satunya terlebih dahulu menapak pergi.

2020. Pertamanya, semoga percaya itu tidak sirna.
Kata Pak Hamka, "..kepercayaan itu tempat bergantung di dalam tiap perjuangan. Kepercayaan itulah kekuatan tempat bersandar bila kaki lemah melangkah. Ke sanalah dia berlindung pada waktu susah.." 
Dan tetaplah yang mengatasi percaya itu adalah keyakinan pada Allah yang tidak berbelah bahagi.

2020. Keduanya, masih saya berhajatkan dan mengikhtiarkan sehabis daya hal yang sama seperti azam yang dbangunkan 1441H yang lalu. Tidak berkurang walau sedikitpun. Juga menambah rencah rasa  dengan tulisan Mbak Apik, nukilnya, "Sederhanakan ekspetasi, tinggikan sabar, sempitkan ego, luaskan syukur. Berhenti menuntut hak, mulailah memenuhi kewajipan. Bumikan ikhtiar terbaik kita, langitkan niat karena-Nya."

2020. Ketiganya, menyerahkan setiap cita-cita dan harapan yang membuncah hanya pada Dia semata.
Kerana antara yang diingatkan oleh Habeebuna Rasulullah SAW, 'tawakkal itu setelah mengikat unta...' Allah tahu setiap satu yang diusahakan hambaNya biar sekecil zarah pun, Dialah Al-Hasib Yang Maha Menghitung, Dialah Al-Basiir Yang Maha Melihat yang di luar dan di dalam hati hambaNya, Dialah Al-'Alim Yang Maha Mengetahui. Dialah Ar-Rahman Ar-Rahim. HasbunaLlah wa ni3mal wakeel.
وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ

Rasulullah SAW ajarkan kita untuk menjadi hamba yang bersyukur dalam apa jua keadaan.
Bila mendapatkan hal-hal baik yang kita suka, ucapkan:

"الحمدلله الذي بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصالحات"

Dan apabila ditimpa hal yang sebaliknya, ucapkanlah:

"الحمدلله على كل حال".




Sedang mengenang anak soleh pintar; Wan Waiz Ayyash.
Hari ini ulang tahunnya yang ke-empat. Antara antidote CikMijah. :)
اللهم فقه في الدين

31122019
Gombak, MYS.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star