Google | Youtube | Al-Ahkam | IslamGRID | Islamic Research Foundation | Palestinkini | Dunia Muslim | Ilmu Sunnah |

Aug 7, 2017

OhMyTranung | Kisoh Medang Jua Ayang


In the name of Allah, the Most Gracious the Most Merciful

[Ini Suatu Cerita]
Peringatan : Cerita ini ditulis dalam dialek Terengganu. Jika dikhuatiri akan memeningkan kepala, sebaiknya anda berhenti di mana-mana perhentian yang dirasakan selamat sejahtera.


Nama aku Afiq Hamdan. Tapi skale orang panggil Medang, bukang Mat Dang eh, Medang je.
Base die doh, orang teganu kang. Lening orang tamboh pulok sikek alik blakang jadi ; Medang jua ayang.

Ho. Aku jual ayang depang jalang besor lepah pade traffic light dari tepak orang jua kue petang-petang kat ngadang kor tu ale nok gi ke Bukit Besor sebelum sipang nok belok ke Skoloh Sheikh Malek. Abih panjang doh ni citer, kalu dok jupe ugok dok ahu nok kate ah. Ulang skali agi lah, aku jual ayang je, dok hebak ane pong, dok pe sep mung.

Sep mung beti tepi jalang, nok beli ayang sekilo due, aku kerak kecik-kecik, wak masuk dalang supek, ambik duit sep mung; sambil laung 'jual deh!' gitulah sokmo aktiviti aku, takdok mende hok menarik mane pong. Besenye hok mari bbeli ayang ni mokcik-mokcik lah, kalu nok tunggu ke anok-anok dare ni padang singgoh keda sebeloh je sep ye bbeli goreng pisang petang-petang, hehe!
Start aku kije jua ayang ni masa umor 17 tahun, malu benonye nok kabo ke orang keje jua ayang ni.

Bukang sebab aku nok sdiri keje ni, tapi....

Dulu aku budok panda. UPSR buleh 5A. PMR buleh 8A. Panda dok aku?
Kate doh kang aku budok panda, budok baik. Smayang cukup sokmo 5 waktu.
Tapi tu kate, baru panda setare tu aku jadi gong. Dokrok cettong gitu.


Mok ayoh aku bukang orang senang pong.
Mok kije keda Mydin. Ayoh kije kerani sebeloh keda Mydin. Dekak-dekak je tepak kije. Suwit dop? Ni bukang nok citer suwit dok suwit ni, ni citer mudoh nok jembe gi-balik, jimat minyok, doh keluarga aku pong dok senang mane. Kabo doh kang akdi.


Masa buleh result 8A PMR, mok ayoh aku dok cakak nok suke, memang bangge abih ah ke aku. Aku pun sukkeang tengok mok ayoh aku suke setare tu. Sebab sukkeang ngak doh, ye beli lah tepong Blackberry wak jadi hadioh aku cemerlang pekse.
Weh, setare Blackberry tu dok cakak nok mewoh doh terr. Memang aku suke, bersyukur ngak, Alhamdulillah. Selame ni gok padang duk kelih tepong member jelah, kadang tu pinjam metor main game ulor ke boling ke, tu kalu tepong cap daun hok jenih petek lagi ah, kalu tepon canggih sikek buleh ah jet jet wak ambik gambor, dengor lagu Maroon 5, hor gitu.


Pahtu gok, dang rase mewoh sikek, tamboh pulok masuk form 4 ni orang kate senior dohlah op. Orang kate mende doh? "Budok-budok baru nok up!'
Aku start ssaing nge member luor, bukang hok ssame skoloh lah ni. Mule tu kkena-kkena gitu je pahtu dok ahulah waner nye ye jadi kacik, bukang sorang tapi abih se geng aku kacik lake. Mendape hok sep ye wak, aku wak etek. Ikut gi tengok lumbe mutor depang pata sambil teppik dari tepi jalang, ngaca budok ppuang, main kkaseh tu mende biase ah, maing je; duk bua tepi pata sambil makang keppok cicoh cuke minum air nyor. doklah ssungguh mane gok lagi. Pitih tu padang abih duk mesej kkaseh je. Eh, tapi aku doklah sapa ngisak ke mende, Alhamdulillah dok sapa tahap tu lagi aku. Tapi, hok sedihnye, smayang bang aku abih pah ke laut doh. Ayoh aku gi sejid aku dok ikut, aku gi lepok rumoh member aku tu, rumoh ye ada playstation. Ayoh aku tubek rumoh siap nok gi sejid smayang jumaat aku siap jugok tapi tembo tang ke lain, selambe je dok rase mende. Ayoh aku tanye gi smayang mane, aku jawab gi smayang sejid dekat rumoh member. Agah molek tike tu. Padehal  gi ngayak ngokse.


Hm, orang kate guane? Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua.
Hottoh, kattang agi bahasa aku rupenye. Nok jadi ke citer, adelah se malang ni, polis mari serbu tepak sep aku lepok belang-belang tengok lumbe mutor. Ade lake ah mase tu saing aku hok isap rokok la hok jenih ngisap, cukup lekak. Patu gok, abih same se lah sep aku kene igak. Aku ni dok cakak nok sejuk kketor tangang kaki, peluh jjeruk pong ye ugok. Mase ni baru ye mari tingak ke mok ayoh.

Memang mok ayoh aku sedih sungguh ah mase tu. Aku ingat agi, walaupong rase pe nge takmboh ingat pah ssudoh kejadiang ni.

Ayoh aku mari balai, wak tubek aku. Aku dokdang nok mikir doh mase tu ayoh guna duit manelah hor ikat jaming aku. Napoklah muke ayoh aku kkejut tapi ye wak senyak je. Nok kate maroh, dok bbunyi, tegur pun dok ugok.

Ace sapa je dumoh, mok aku pe skale ah, wak air. Pahtu mok aku masuk dalang bilik, senyak tuppah, pun dok cakak spatoh ugok ngan aku. Eh koho pelik ni waseang.

Aku ingak ke ayoh aku nok maroh aku ke nok bedda ke mende, tapi lepah 10 minit pong gitulah jugok, due-due dok cakak kabor starang. Pe takdok orang dalang rumoh tu, krik krikk je. Aku pun jadi panah smule. Wase malu pong ade gok dan hok pastinye aku rase maroh sebab ayoh aku dok cakak kabor spatoh ekpom dari tadi.

Jadi, tahu dok mende jadi?

Panah punggong eh, aku bangung ah, duk cokkoh situ, dok lame pahtu bbuak lah; aku pekkong gelah ddinding, (mujur gelah plastik je, dok pecoh huh), hor belang-belang tu tteppik ugok, uddoh dok ahu nok kate ah  peel mase tu. Hok gini ssaboh ah malu nok citer pun, ye dok?

Pah lening weh aku ingak mende hok aku tteppik time aku ngamok tu.

"Ayoh eh, kabo jelah ayoh malu op ade anok supe Medang ni op, bakpe ayoh senyaknye? Medang ni bangang! Anok dok gune, padang wak nyusoh ke mok ayoh ye je! Hor, memang pong! Memang Medang saloh pong! Maroh ah nok maroh ayoh eh!

pahtu gok, aku ambik gelah ayoh aku pulok, ulang hok tule. Hok mane ade depang mate hok buleh capai nge tangang abih aku pekkong lake.

Alas meje. Bakul kraftangang. Pasu bunga kecik.K uci rumoh kuci mutor.
Ngelah hok aku buleh capa; tepong Blackberry aku.

Pap!

Pun aku gi pekkong jugok.
Settok aku tengok Blackberry aku pecoh kat kaki aku sdiri. Baru sedor, baru aku beti.
Aku napok ayoh nangih, dok ahulah dari bila lagi ayoh nangih yang pasti aku baru sedor ke diri mase tu.
Ayoh duk senyak je depang kusi, mata duk tengok ale ke aku, pipi basoh doh hor.


Allah.
Aku wak mende ni?
Allah.
AstaghfiruLlah.

Bakpe aku jadi gini sapa dok ingak ke mok pok sdiri?
Bakpe Medang? Bakpe??!


Aku nangih jugok.
Kelat tekok waseang. Aku nangih selok, kaloh anok jirang sebeloh rumoh, aku peluk ayoh.
Sungguh kate, aku dok ingat starang mendape hok kuor dari mulut aku tike tu, tapi aku yakin ayoh pahang mende hok aku nok ssapa.

Insaf.
Aku insaf sengoti.
Aku mitok maaf.



Bukan senang nak terbangkan layang-layang. Cerita layang-layang entri seterusnya pula, in shaa Allah!
 

Dok uboh macang layang-layang; naik koho tinggi lagi tinggi semakin tinggi sebab ada tali/benang kuat duk tahang dari bawoh. Lame ngak  ramok duk dratah sapa dok ingat nok ita alik bawoh. Sekali ye jatuh saje-saje tahang agi, buleh ejah wak naik balik.
Ce tengok mende jadi bila tali ye putus?
Layang-layang hok tinggi pun jatuh ddebok bahang tanoh.

Selama aku duk wak peel dok molek ni, aku dok sedor rupenye, aku jatuhkan maruah mok ayoh aku, hok susoh payoh sare aku sebab sayang ke aku, hok terime aku hudoh mane pong aku ni.
Saing-saing aku tu? Dok ahu tubek penjara ke dok lagi ke pah mane doh, takdok pulok lepah pade tu ye mari cari aku. Kkaseh aku? Jjupe kat pasor malang seminggu lepah tu ye wak dok kenal je aku, abih situ je kisoh aku nge ye. Dok nyesal pong aku kene tinggal gitu, hok jenih gini kkepit tike senang je, tuke susoh sohbeng carilah!

Doh, sapeye je hok tinggal?
Mok ayoh aku. Ade sokmo nge aku.
Dalang orang duk sibuk cakak dok molek pasal aku pun mok ayoh aku buleh sabor tahang linge je gi mari situ sini. Aku pong dok Pahang gane mok ayoh aku buleh kuat setara tu.
Susoh weh nok bangung semula, nok bersih nama sdiri, nama mok ayoh.
Napok macang kecik je bende ni, tapi dang orang cakak, memang dok abihsang weh!
Sokmo je aku nangih depang mok ayoh aku, aku rase dok mampu nok hadap orang kkapong, mokcik pokcik, jirang, tok ngulu bla bla bla.

Tiap kali aku ngadu ke mok aku, "mok, gane mok kuat, mok? Macang-macang orang kate ke mok tapi mok dok ddegih pong. Mok tulong lah Medang wi jadi kuat pe mok..."
Dan memang aku ingat sungguh mende hok mok aku jawab, tenang je supe skale,
"Mok ni, Medang, dok kuat mane pong. Mok pong manusia hok ade rase sedih, ade rase nok maroh. Kita manusia ni Medang, dokrok pong. Kalu nok wi kuat, mitok ngan Allah. Allah tu hok Maha Kuat. Kita ni takdok mende pong Medang. Kita manusia, kita mitok nge manusia jugok, hok dokrok mitok nge hok dokrok, dok jadi mendelah..."
 

Aku malu dengan keadaang aku.
Aku malu dengan pilihang aku.
Nok katenye, mok aku ngaji sapa abih skoloh rendoh je, tapi mok aku lah hok didik aku bab agama, smayang bang dari kecik. Ayoh aku pulok dulu qari kkapong ye, masuk musabaqah tilawah Al-Quran buleh wakil sokmo, sedak sunggoh sore ayoh aku ngaji, tapi aku dokleh lawang ah. Bab ni kalu diri sdiri dok reti nok usaha dok jjadi, orang kate, iman tak dapat diwarisi. Dan memang ayoh akulah tok guru ngaji aku start aku bace muqaddam sapa la aku khatam 30 juzuk Quran pahtu barulah ye ator aku ngaji rumoh Ustaz Dol ujung kappong.
Hok buruk aku, hok tu memang aku, sohbeng ssabit nge mok ayoh aku. Mok ayoh aku buat blake doh tugas dan tanggungjawab sebagai ibu bapa, aku ni hok saloh step dalam hidup.

Mende lah sangat buleh A berderet, skor Dean List, grad baling-baling topi tapi FAIL dalam hidup realiti? FAIL pilih saing? FAIL beze antara hok baik nge hok buruk, antara hok Tuhan suka dan Tuhan murka?

Aku sayang mok ayoh aku. Dan start dari mase tu, aku sokmo peringat ke diri aku sdiri, mok ayoh aku layak untuk buleh anok yang soleh! Mok ayoh aku ade anok sorang je. Akulah tu. Aku kene jadi anak soleh! (masuk mantiq sikek)

Jadinye, lening, duk sinilah aku. Due tahun lebih doh aku berkecimpung dalam profession jua ayang tepi jalang ni.
Alhamdulillah, rezeki aku cukup, dok pernoh lagi kebulur ke mende.

Don't worry.
Aku tengoh gipong duit ni. Aku nok masuk belajor smula, ade hajat nok ambik SPM pahu nok masuk universiti. Plan B; masuk GiatMara pong jadi doh. Dok kisohlah, yang penting aku nok jadi orang yang berjaya, eh, nok jadi anak soleh yang berjaya, in shaa Allah!
Panjang umo ada rezeki aku nok ator mok ayoh aku gi Tanah Suci.

Sep mung dakyoh ssiang ke aku, aku bereh je gini. Takdok mende pong eh, kalih doh.
Sep mung mikir ke sep munglah deh, sohbeng jadi supe aku ni, mudoh terikut nge orang yang mari sebagai 'kawang' tapi ngelah tinggal kita ssorang.


Jadi, aku nok pesang sikek ke sep mung ni :-

--> Carilah kawang hok molek. Jadilah kawang hok molek jugok. Kawang hok molek dokkangnye ajok sep mung wak mende hok dok molek, dokkang tinggal sep mung tike susoh.
Kawang hok molek; kawang hok ade tike susoh senang, hok sokmo ajok wak mende molek, hok tegur sep mung bila sep mung hanyut tang ke lain, hok peringat untuk smayang bang 5 waktu sehari semalang.

--> Dakyohlah cari kkaseh. Cari calon isteri dakpe. Tapi kene betul lah care tu, sohbeng maing ngorak ngokse je. Saloh matlamat dok jadi mende jugok weh. Hok pentingnye, diri sdiri kene bekki lu.

--> Jaga smayang bang sep mung. Kalu laki tu, cubalah smayang di sejid (mane tahu tok imam kkenang nok wak jadi nattu!) Aip! smayang di sejid untuk kukuhkan perpaduan sesame umat manusia, bermuamalah dengan masyarakat, pahale pong kita dapat bergande!

--> Jadi anak soleh yang taat pade mok pok sep mung. Selagi mampu, senangkan hati mok ayoh. Ingat sokmo jase mok ayoh ke kita. Doa sokmo untuk kesejahteraang hidup mok ayoh kita.

--> Jadilah seorang mukmin yang kkatang! Jiwa tu dokleh dokrok cettong deh. Pah gane nok wi jiwa kkatang?
Banyakkan baca dan tadabbur Al-Quran. Doa minta Allah kuatkan.



Kalu ade lagi sep mung nok tamboh ke mende, molek gok, tapi sep mung tamboh sdiri la, panjang benor doh ni aku duk cerita.
Selamat menjadi 'orang baik' untuk sep mung yang sudi baca kisoh aku dari awal sapa ke abih. Hok molek ambiklah, hok dok molek tu tinggal je sini deh?

-'Medang jua ayang'-


linked post ---> OhMyTranung | Kisoh Aming gi Sejid
- - - - - - - - - - - - - - -

[Adaptasi daripada watak separa benar]

Glossari tidak disediakan.
Maaf atas kesalahan yang mungkin tidak tersengajakan dari awal hingga akhir kisah.
Kisah ini tidaklah 100% benar. Tiada kaitan secara langsung atau tidak langsung.


 
"Allah peliharakanlah Terengganu, dan seisinya."
 
-Orang Tranung yang dok balik kappong-
07082017, malam 'Eclipses in Casablanca' katanya.
Daerah tenang tepi pata yang takdok ICT, keppok lekor dan air nyor.


 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Transparent Teal Star